Przyczyny stresu w pracy
Według Państwowej Inspekcji Pracy ze stresem w pracy mamy do czynienia, gdy zaczynamy odczuwać dyskomfort psychiczny związany z różnymi zawodowymi sytuacjami. Czynniki wywołujące stres to między innymi: przeciążenie obowiązkami, praca po godzinach, brak systemu motywacyjnego, niekomfortowe warunki pracy (np. hałas), konflikt z szefem i współpracownikami, zła atmosfera, zbyt wysokie wymagania, faworyzowanie innych zatrudnionych przez przełożonego.
Skutki stresu w pracy
Skutki stresu mogą być bardzo poważne. Ludzie zaczynają odczuwać bóle głowy, barków lub kręgosłupa. Pojawiają się problemy ze snem oraz podwyższone ciśnienie, które mogą prowadzić nawet do zawałów lub udarów mózgu. Odporność zestresowanych pracowników jest obniżona, dlatego często zapadają na infekcje. Zwiększa się ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Część ludzi cierpi na depresję oraz ciężkie stany nerwicowe. Osoby, które nie potrafią zapanować nad nerwami, są przemęczone i nie mogą poprawnie wykonywać swoich obowiązków. Jakość pracy spada, pojawiają się opóźnienia i błędy. Do objawów nadmiernego stresu należą również częste absencje. W skrajnych przypadkach pracownicy decydują się na złożenie wypowiedzenia. Generuje to koszty dla firmy, ponieważ trzeba przeprowadzić rekrutację i zainwestować w przeszkolenie nowego podwładnego.
Jak sobie radzić ze stresem w pracy?
Stresujące sytuacje w firmie będą się zdarzać zawsze. Dlatego istotne jest, aby dowiedzieć się, jak z nim walczyć. Sposobów zapanowania nad nerwami jest wiele. Niektórzy słuchają relaksującej muzyki, inni udają się na krótki spacer (jeśli jest to możliwe). Warto także zadbać o siebie po powrocie do domu. Można udać się do parku lub na zajęcia z medytacji. Dobrym pomysłem na pozbycie się napięcia nerwowego jest aktywność fizyczna. Przede wszystkim należy wyrzucić z głowy wszystkie nieprzyjemne chwile z całego dnia. Ciągłe myślenie o stresujących sytuacjach dodatkowo potęguje złe samopoczucie i nie pozwala się zrelaksować.
Zarządzanie stresem w pracy
Pracodawcy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że zestresowany podwładny nie jest efektywny. Dlatego część przedsiębiorców decyduje się na przeprowadzenie w firmie szkoleń, podczas których trenerzy podpowiedzą, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Na zajęciach uczestnicy poznają podstawowe techniki panowania nad nerwami. Ważna jest także umiejętność rozmawiania z osobami, z którymi mamy konflikt.